Jabłko

Jabłka to niezwykle popularne owoce, dostępne we wszystkich strefach klimatycznych przez cały rok. Przechowywane w odpowiednich warunkach nie tracą swych walorów smakowych i odżywczych nawet przez dziesięć miesięcy. Wyjątkowe jest także bogactwo odmian jabłek – ponad dziesięć tysięcy.

Jabłka różnią się między sobą nie tylko wielkością, kształtem i barwą ale także smakiem oraz aromatem. Dietetycy zalecają spożywanie dwóch jabłek dziennie, bo to pomaga zachować zdrowie. Jabłka zawierają bowiem mnóstwo witamin, błonnik oraz inne substancje odżywcze m.in. fosfor, żelazo, wapń wzmacniające układ odpornościowy. Są także skarbnicą węglowodanów prostych, które bardzo szybko przenikają do krwi i stanowią zastrzyk energii dla zmęczonego ustroju. Zawartość witaminy C w poszczególnych odmianach jabłek jest różna. Najwięcej mają jej antonówki, a najmniej odmiana landsberska i starking. Jabłka zawierają też cenne włókno pokarmowe – błonnik. Najwięcej tego składnika zawiera skórka i gniazda nasienne. Błonnik działa na organizm wielokierunkowo. Wymiata resztki pokarmowe i szkodliwe produkty przemiany materii. Jabłka są niskokaloryczne i niezastąpione w każdej diecie. Średniej wielkości jabłko zawiera ok. 60 kcal. Jabłka może jeść każdy. Spożywane są surowe, gotowane, pieczone i duszone. Jednak pod każdą postacią zachowują całą swoją wartość odżywczą.

Można z nich przygotowywać soki, dżemy, konfitury, galaretki itd. Okazuje się, że autorami najbardziej oryginalnych dań z jabłek są Anglicy. Dodają także jabłka do masła i serów. W Polsce jabłko traktowane jest jako samodzielny owoc deserowy, dodatek do ciast, dżemów, kompotów i sałatek.

Zerwane z drzewa dojrzałe owoce można przechowywać w chłodnym, wentylowanym pomieszczeniu, ogonkami do dołu.

Zdjęcie należy do http://www.flickr.com/photos/ollesvensson/